Alla inlägg under januari 2011

Av mathilde arfwedson - 18 januari 2011 16:15

  zumba zumba skaka din rumpa å lite till,

17 kvinnor och 2 män hade mött upp till första zumba-lektionen. Imponerande!!!


Kvinnan som bjöd alla välkomna var en storlek större än jag, det tyckte jag var bra.

Vilka kurser och föreläsningar jag än går på , går mina tankar alltid i takt med mina kunskaper. Hur bra jag än förbereder mig, läser på, ser på bilder, kollar på nätet osv så är mina förväntningar på mig själv och mina prestationer alltid mycket låga.

Därför tyckte jag det var bra att välkomstkvinnan var en storlek större än jag, för orkar hon så orkar jag kanske också!! (tänkte jag )

Det var så att jag trodde det var välkomstkvinnan som skulle leda oss in i zumbadansen men vips hade hon presenterat en annan kvinna för oss som ledare av kvällens session.  


Där stod hon! Smal som en tråd, underbart söt, läckert klädd och full av energi!

Varför vill vi träna zumba då?

Hon fick några olika svar att tugga på från oss deltagare och lade till att hon också ville se oss le! Le!

Häftig musik i högtalarna och det var bara att sätta igång.    

Inte så mycket uppvärmning som jag hade önskad, nästan som "pang på rö´betan".

Till en början gick det hyfsat, vi försökta var och en att hänga med i tempot, tjuhej va det gick.......

vattenpaus och på igen, vicka på höften ena vägen, vicka på höften andra vägen,

skaka på rumpan och vispa åt höger, skaka på rumpan och vispa åt vänster puuuh

nu andas vi lite sa den söta utan en svettdroppa på pannan, armar ut , armar in, armar åt sidan armar in, SAMTIDIGT går vi,lite vickande på höften, åt höger å vänster...... det kallade hon att -andas lite-. LE ropade hon! Jag ser inga leende.

  

vattenpaus... på igen och nu måste jag erkänna att mina steg hade blivit väsentligt kortare under resans gång.

Satan tänkte jag , jag låtsas en stund, dansa på lite och le samtidigt? Det gav mig kanske en liten förstulen tid i ro? Eller skulle jag släppa en fis? Det skulle kanske ge de närmast kämpande en orsak att stoppa upp å undra vad som hade hänt med friskluften i den enorma gympasal.

Jag höll mig till dansen ville inte göra bort mig totalt första gången på zumba.

 Hem , äta uppvärmd soppa.

Microsoppavarm hade aldrig smakad bättre!

Jag ska ta mig till gympasalen nästa vecka ockå, då jävla ska jag visa mig själv hur bra jag är!!!!!!!!!!!  







Av mathilde arfwedson - 12 januari 2011 18:36

Jo, jag har grannar med hästar och jag har grannar med kor.


Korna är s k lösgående, eller som min granne kallar dom för: amkor.

Det betyder att de går tillsammans i stallet på vintern utan att vara tjudrade och på somrarna går de på betet med sina kalvar som diar. Alltså inget mjölkande här inte.   

När jag är på min promenadrunda träffar jag ibland ko-bonden. Mycket trevlig prick. Han berättar för mig sådana saker om djuren som jag aldrig kunne tänka ut själv.  

I höstas mötte vi varandra och jag frågade om det för att han hade tagit kalvarna från korna som det var ett sån jäkla liv hela dagarna?

Jag vet ju att det är en kommerciell sak detta med korna, inte bara för att de är så gulliga.

-Njaaa, sa han!

-Det är på det visat att några av korna är i brunst!

-Jaha, sa jag. Då står dom å råmar så häftigt efter tjuren? Då förstår jag!

-Njaaa, sa han igen och slet  kepsen från pannan ner i nacken och tillbaka igen. Det är kalvarna som råmar efter korna för att de vill dia och korna som råmar efter kalvarna för att de vill amma men tjuren står emellan.

  

Nu blev det svårt att hänga med!

-Tjuren gillar inte kalvarna, och helst inte tjurkalvarna! Så då får jag släppa in kalvarna till de brunstiga kor i en annan hage. Och så får de "hålla på" i fred, kon och tjuren. Oftast går de in i stallet å bökar och det tycker jag är bra för då kan jag hålla koll på att det går som det ska.

-Herreguuuuuuud den stora bjässe till tjur, hur ska den lilla kon kunna bära det berget?     

-Jaaaaaaaaaa, faktiskt kan det vara så att vi får hjälpa till!

-Hjälpa till? Hur då? Bär du upp tjuren? Eller håller du i kon?   

-Viiie, jaaaa, vi får helt enkelt hjälpa tjuren att styra in rätt!


-Ääääääää ojdå! Det är lite porrigt va?

-Jooooooooo! Men vi är ju så vana!


-Men kan det inte pirra till lite i brallan?

-Hahahaha, det händer väl det med.


-Va gör du då?

-Fort som faaan hoppar jag upp på cykeln och styr hemåt, gumman står vid spisen å väntar, å då jäklar.........


Nu vet jag varför hela skånska slätten vibrerar när korna råmar!

  

Ovido - Quiz & Flashcards