Direktlänk till inlägg 28 april 2011

MAITOA

Av mathilde arfwedson - 28 april 2011 18:46

  

Jo det var så att min mamma hade lärt sig ett ord på finska: MAITOA.


När vi bodde uppe i luleå kom hon och farsan ofta på semester hos oss.

Vi hade husvagn och en av gångarna de var på besök packade vi bil och husvagn och gav oss iväg till finland.

Jag måste nog bara upplysa om att morsan inte var någon språkbegåvning.

                                                

På campingen i kemi hade vi fått några öl till maten med efterföljande groggar istället för kaffe. Vi sover inte så gott på kaffe, så vi beslöt att grogga.     

                 

Farsan höll igång hela campingen, han sjöng och spexade vid eldstaden så alla låg vågrätta i skratt.    

Skratt och öl och groggar = kissnödig! Morsan alltså!

Hon stack iväg för att hitta toaletten och efter en stund kom hon tillbaka med en liter mjölk.

Långa förvånade ansikten mötte henne.

-Varför kommer du med mjölk?         

-Jag vet inte. Jag frågade efter toaletten.

-Vilket språk använde du?

-Jamen finska, man ska ju prata det språk som de gör här, eller hur?

-Jojo, men kan du sån´t?

-Nja jag sa: maj toa! Varpå dom visade mig till kiosken och mejerikylen och stack en liter mjölk i handen på mig.

        

MAITOA=MJÖLK

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mathilde arfwedson - 5 april 2013 17:47

                              NAAAAAAAAAAAAAAAAJ JAG STANNAR HEMMA.          ...

Av mathilde arfwedson - 5 april 2013 10:33

UT MED TRAKTORN IN MED TRAKTORN    UT MED TRAKTORN IN MED TRAKTORN   Stora säcker med gödning/bekämpning/utsädes och vad vet jag. Det hopar sig hos bondgrannen.   Bonden ser våren som sin inkomstkälla    jag ser våren som en källa til...

Av mathilde arfwedson - 4 april 2013 10:05

         DET ÄR VÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅR !     

Av mathilde arfwedson - 4 april 2013 09:40

  HEJ ALLA DÖNICKAR, UT OCH DANSA IN VÅREN SÅ DEN BLIR GLAD OCH VILL UTVECKLAS TILL SOMMAR.          ...

Av mathilde arfwedson - 8 mars 2012 20:07

För en tid sedan var jag på auktion.     Jag köpte en låda, (eller kaske två) med olika linnesaker.   I morse tvättade jag för första gången i min nya tvättmaskin. En del av alla linneörngotten, nej alla linneörngott en och en del av en stor...

Ovido - Quiz & Flashcards