Alla inlägg under mars 2011

Av mathilde arfwedson - 31 mars 2011 13:51

Hur svårt kan det vara att sluta svära?    


Jag skulle kunna jämföra problemet som att sluta äta choklad. Eller salta godisar, eller dricka gott vin     eller ligga framför tv´n å glo på kanal 5, det är inte så lätt att sluta med det man tycker om!

Jag älskar svenska svordomar. Så underbart det är att uttala ; saaaaaatan, helveeeeeeeete, jävla förbannade skitstövel.

Oooooh, det är till och med skönt att skriva det, hahaha.     

Jag har en bekant som är präst och hon resonerar så här:

Om man inte tror på jävulen ( den satans skitstövel´n) så tror man nog inte heller på gud!?

Ta den, tugga lite på den, och säg sen att jag missbrukar!!!!!

  

Av mathilde arfwedson - 29 mars 2011 15:15

hur ska jag välja kläder

jag fryser som satan, eller ej

något är fel på vårt väder

det blåser så in i helvete på mej


nu drar jag på mej en kappa i ylle

jaha då skiner solen

blossande röd lyser mitt nylle

när jag backar in med stolen


vänta, vänta den är på gång

otåligt vandrar jag kring

och så plötsligt, lärkans sång

jooodå våren är på språng.

Av mathilde arfwedson - 24 mars 2011 13:43

Med ett högt trumpetande signalerade ledaren att en flock hungriga och törstiga från norra Afrika var på ingång!       

-Kan vi landa på Olssons mark????

-Här är det fullt men ni kan flyga till Lundmarks lite österut där har jag fått meddelande om att mycket plats finns kvar! Där finns även ett ganska så stort vattenhål att ta av!

-Neeeeeej skriker hon tillbaka till platsansvarig, det går inte. Vi slog en sväng förbi där och vi gillade inte läget. Dessutom har jag två tonårsflickor med mig i år.         

-Vadå, är dom sjuka eller?

-Näää men när vi tänkte landa hos Lundmarks såg vi gubben stå å tjuvdricka öl i ladugårdsporten.    

- Det gör väl inget!!!

-Nej, nej men sen gick han å pissade i vattenhålet och spottade även ut snusen.

Du har väl också döttrar?

-OKEY  OKEY det får väl bli lite trångt inatt då, flyg in från söder så ser jag till att det är fritt.

(En samtal jag hörde mellan en tranmorsa i luften och en platsansvarig trana på Olssons mark.)

Olssons ställe är populärt, rent och prydligt.   

ps grus grus = trana


Av mathilde arfwedson - 21 mars 2011 18:50

Vi som jobbar inom fältet letar ständigt efter nya frågeställningar, nya svar, nya lösningar och upplysningar.    

 Vi blir bjudna på många föreläsningar, några få stycken kunde man/jag ha varit förutan. Andra är intressanta ur olika perspektiv som jag egentligen har haft nytta av långt, långt senare, så`na giller jag.   


Och så finns det dom som liknar den jag har varit på idag!

 Full rulle från början, inte en lugn stund!

En charmerande snubbe, psykolog, lekte med ord och uttryck som vi någorlunda normala människor ofta använder men som för persongruppen ovan visar sig vara helt och totalt obegripligt.   

Med mycket få ord klargjorde han mitt problem i arbetet med dessa personer, för kan jag inte göra mig förstådd vem är det då som står med håret i postlådan?

Ja, inte är det personen med autism.

Jag ska inte påstå att föreläsaren kunde skaka nya kundskaper ur ärmen men han kunde få oss åhörare att skratta åt våra egna tillkortakommande.   Han serverade texten som en grann julklapp inslagen i humor och ihopknyten med värme och inlevelse.   

Att det var en dansk "bonderöv" som föreläste höjde kanske nivån en aning,haha!

  

Av mathilde arfwedson - 18 mars 2011 17:46

Det prassler i halmen, man hör det långt borta från ingången.

Mycket tyst och försiktigt smyger jag fram och sträcker på halsen.......mrmrmrmrmrmr låter det därinifrån.    

Där ligger dom, precis som små kattungar har dom rullat ihop sig. Sex små kalvar ligger trygga och nöjda spridda över hela stallet, bredvid varje kalv står en ko å vakter sin unge. Varje ko ger ifrån sig ett mrmrmrmr om ungen rör sig en millimeter.

Kanske är det det ljudet som kalven ska känna igen när de om en månad ska ut på grönbetet.

Underbart vackert och gulligt syn.   

Snart kommer det flera kalvar, för fyra kor har fortfarande inte kalvat. De ligger helt stilla, tittar inte på de små ungar som redan har kommit. Stirrar rakt framför sig, helt borta i blicket, som en katt som har hittat en plats att skita på och låtsas att ingen i världen ser den.Väntande Deras tid kommer, de har provat detta förr!

Efter en stunds beundran går jag ut och väl ute på vägen möter jag bondens fru som berättar att de minsann också har fått lamm, borta i andra stallet.   


Oj oj tänker jag då, han har verkligen haft att göra i höstas vår bondgranne.  

Av mathilde arfwedson - 14 mars 2011 15:00

Det var tidigt på morgonen när det smällde till i huset. Vi sov men vaknade båda samtidigt av ljudet.

Från min sida sett for gubben ur sängen till vänster och jag själv åt höger.

Vad hände!

Körde en lastbil in i huset eller var det den nya luftvärmepump som vi hade fått installerat kvällen innan som  hade exploderat????

Vi blev rädda, stirrade på varann och var för några sekunder totalt paralyserade.

Gubben for i brallorna å ut på gården, runt huset för att kolla gaveln och fick se...... ingenting, absolut ingenting.

Jag var kvar i huset,gick mot köket men kom bara halvvägs när det började rumla under fötterna på mig. Murrandet och rullandet kom från söder och drog mot norrväst, under mina nakna fötter.

Var det nu det otänkbara skulle hända? Var det nu vi skulle härifrån? Var det ännu en Big Bang som tog livet från oss som det en gång hade givet oss?

Gubben kom in, frågande såg vi på den andre. Vad hade vi varit med om?

Om vi inte hade varit 2 hade nog ingen trodd på att vi hade varit med om en jordbävning!


Japan Japan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  

Av mathilde arfwedson - 5 mars 2011 18:08

Nu jäklar, nu brakar det loss.

Hela naturen är på kärleksstigen.    Eller hela världen, kanske!

Ute i backen står snödropparna å trängs med fjolårets långa gräs men hämtar man ett måttband kan man uppmäta hela 3,80cm. Det ni!!!!!!!!!!

Några kaprifollanor som jag grävde fram i snåret hade små feta knoppar, yea-ha!


Grannens arbete med korna har burit frukt!    Snart, mycket snart, inom en vecka, har vi en massa små koungar i hagen. ÅÅÅHH så gulligt.


Jag råkade på en igelkott idag!! Ajabaja, det var inte så bra.   


-Åh, ursäkta fru igelkott!

-Ursäkta hit å ursäkta dit, det räcker inte. Jag hade tänkt sova till början på maj. Vad vill du när du drar av täcket på en naken kvinna på detta oblida sättet?


-EEhh jag är inte en av dom..... jag tänder inte på små nakna damer...mm

- Vad tänder DU på då?


-öh ! Nu tycker jag nog att du går över min integritetsgräns.

-Jaså har du sånt. Nå jag vill hemskt gärna lägga mig på andra sidan å sova lite till. Så om du kan lämna mig nu...?


- Men nu du ändå är vaken så kan du väl berätta om vi får se några små igelkotteglin i sommar, jag menar är du på smällen eller tänker bli det?

-Hörrudu, först krattar du av mig täcket, sen frågar du om jag är med små stickor, snacka om att spränga integritetsgränser.


-Oj, förlåt, vi kan väl ta varann i hand å slå ett streck över detta? Sen ska jag göra ett nytt täcke åt dig och lämna dig ifred.

Men vad ska jag egentligen säga till fru igelkott så här i mars månad?

-Sov gott!!!!!!!!!! När du har gett mig ett skönt nytt täcke.   





Ovido - Quiz & Flashcards